Eten en drinken in Lissabon

Ik durf wel te stellen dat Lissabon één van de mooiste steden van Europa (en daarbuiten!) is. Hou je van lekker weer, pittoreske straatjes, gebouwen met een prachtige architectuur en natuurlijk lekker eten en drinken, dan is de Portugese hoofdstad een absolute must. Ben je van plan om de stad binnenkort te bezoeken? Ik geef je de lekkerste tips op het gebied van eten en drinken in Lissabon.

Ik heb zelf 5 maanden in Valencia (Spanje) gewoond ivm stage van mijn studie en heb daar kennis gemaakt met de heerlijke Spaanse keuken. Net als in Spanje eet men in Portugal ook laat en heb je er veel verschillende tapas, oftewel kleine hapjes. Daarnaast wordt er in de Mediterraanse keuken veel gebruik gemaakt van verschillende hammen, (schapen)kazen, vis en een lekker glaasje wijn erbij.. mm! Er zijn weinig dingen waarmee je me blijer kan maken.

Eten en drinken in het oude centrum van Lissabon

Als je houdt van gezelligheid, dan raad ik je aan om vlakbij het oude centrum van Lissabon te verblijven. Bereid je voor op steile straatjes naar boven, het oude centrum is gebouwd op heuvels en kent heel veel hoogteverschil. De kleine straatjes zijn autovrij en juist daar kan je je hart ophalen op het gebied van lekkere eettentjes.

Diner in Lissabon

De eerste avond heb ik in een typisch Portugees restaurantje gegeten waar ze allemaal kleine gerechtjes serveerden. Tenminste.. dat dacht ik! We hadden een aantal gerechten zoals champignons in olie, aardappeltjes in een soort van kaaspotje en garnalen in een currypasta. Mijn vriend houdt niet van garnalen dus die had ik voor mezelf besteld. Wat bleek? Het was gewoon een complete curryschotel met joekels van garnalen in currysaus! Een volwaardig avondmaal en dat voor maar € 9,-! Oeff, we hebben aardig onze buikjes rondgegeten onder het genot van een glaasje sangria (typische Spaanse drank die ook prima smaakt in Portugal ;))

eten & drinken in lissabon - garnalen in curry

Ik weet helaas niet meer de naam van het restaurantje, maar in het centrum van Lissabon heb je talloze van dit soort restaurantjes.

Floresta Da Cidade

eten en drinken in lissabon

De 2e avond hebben we gegeten bij Floresta Da Cidade in het oude centrum. Een knus straatje dat vol staat met tafeltjes en vriendelijke bediening. Hoewel Porto met name bekend staat om de port, bedacht ik me dat het vast geen kwaad zou kunnen om een glaasje port in Lissabon te proberen. Bij het ham & kaasplankje dat we voor het hoofdgerecht namen raadde ze rode port aan en die was érg lekker!

eten & drinken in lissabon

Als hoofdgerecht heb ik zonder overdrijven de állerlekkerste tonijnsteak OOIT gegeten! Deze steak was zó mals en lekker gekruid.. een échte aanrader! Als nagerecht had ik een licht toetje (haha NOT!), namelijk panna cotta. Net als de tonijnsteak was die na 2x knipperen op.

tonijn in lissabon

dessert in lissabon - pannacotta

Ontbijt in Lissabon

In de ochtend pakten we als een ‘echte’ toerist tram 28 in Lissabon. Deze oude tram voert je door het hele centrum en zoiets vind ik leuker dan een hop on/hop off bus. Ik had me vooraf ingelezen in Lissabon en zag dat je op tijd op deze tram moest instappen, omdat ongeveer IEDERE toerist hierin wil. Daardoor hadden we nog niet ontbeten en stapten we aan het einde van de tramrit (rond 10.30 ’s ochtends) met rammelende maagjes de tram uit.

Mercado de Campo de Ourique

In buitenlandse steden heb je vaak versmarkten en ik vind het erg leuk om die te bezoeken. Ik had gelezen over 2 versmarkten, waarvan een de mercado de campo de ourique is. Ik las dat je hier lekker kan eten en drinken en dat deze versmarkt met name bezocht wordt door de locals. Het toeval mocht zo zijn dat het einde van de tram hier was en wij op deze markt daarom een lekker ontbijtje konden versnaperen.

versmarkt lissabon

Na wat rondjes over de versmarkt koos ik voor een açaibowl met vers fruit en een espresso. Mijn vriend koos voor een pastèis de nata, dé lekkernij van Lissabon. Ik ben helaas gluten- en ei-intolerant waardoor ik er niet meer dan een hapje van kan nemen, maar geloof me, dat hapje was het méér dan waard 😉

pasteis de nata

ontbijt in lissabon

Lunch in Lissabon

Na rondgestruind te hebben in een ander gedeelte van Lissabon met pittoreske straatjes, Alfama, besloten we voor de lunch een kijkje te nemen in de Mercado de Ribeira, de bekendere foodmarkt van Lissabon. We waren er op zaterdagmiddag rond 14.00 en het was absolute topdrukte. Daarnaast waren de prijzen vrij hoog en was er amper plaats. Al met al viel het op dit tijdstip tegen en besloten we in een tentje ernaast te gaan lunchen, namelijk Tirzabar.

lunch in lissabon

Hier at ik een soort ‘pulled kabeljauw’ (cod a braz) en dat was een echte smaaksensatie. Daarbij dronk ik een glaasje groene wijn (het zag eruit als witte wijn en zo smaakte het eigenlijk ook), dat is wijn van een andere druifsoort en is voornamelijk bekend in Portugal.

Qua eten en drinken in Lissabon heb je voldoende keuze. Waar ben jij geweest en wat zijn jouw restaurant tips in Lissabon?